Eerder schreef ik al dat investeren in de ‘zachte kant’ zoals in zingeving, teamontwikkeling en samenwerking door groeiende bewijslast niet langer terzijde kan worden geschoven als een luxe-artikel. Dit geldt in toenemende mate, en gaat op voor zowel ondernemers als corporates.

Toch blijft de vraag: ‘wat levert een dergelijke investering mij dan straks concreet op’  soms lastig te beantwoorden. Waarom is dat eigenlijk?

  • De opbrengsten van teamwork zijn mede afhankelijk van de actuele stand van zaken in het team. De punten van kracht en verbeterkans in een team beïnvloeden namelijk ook de potentiele pay-off. Zo zal het verbeterpotentieel op het gebied van teamwork van FC Barcelona anders zijn dan dat van je lokale voetbal elftal. Er is echter maar zelden een track record of benchmark van relevante kpi aanwezig. Concrete voordelen zijn dan ook soms pas te beschrijven nadát de ‘as-is’ situatie inzichtelijk is gemaakt. Dit is vooral lastig in de offerte fase van een team traject.
  • Daarnaast is het uitdagend om de voordelen van een verbetering in bijvoorbeeld samenwerking, openheid, verantwoordelijkheid, vertrouwen te scheiden van andere variabelen in de betreffende business. Immers, komt het door betere samenwerking dat de meer verkoopafspraken kunnen worden ingepland, of door de marketing campagne die net is gestart? Waarschijnlijk van alle twee een beetje.
  • Tot slot maakt de onbekendheid met het ware potentieel van een soepel draaiend team dat minder vaak de aanwezige urgentie gevoeld wordt dan wenselijk: men verblijft in het welbekende stadium van ‘onbewust onbekwaam’. Dit maakt dat argumentatie over de mogelijke voordelen, op momenten niet op volle waarde worden geschat.

Wat zie ik dan als tastbare voordelen van een betere samenwerking in een team?

Meer opbrengsten en dalende kosten!

Zo.

Voor wie na deze open deur nog niet overtuigd is, onderstaand mijn voorbeelden van de voordelen die concreet bereikt kunnen worden als een team effectiever functioneert:

Voordelen van een effectiever team 20150512

De gedachte die me tijdens het uitwerken van dit artikel niet loslaat is dat het in dialoog met de cliënt veel minder moet gaan over de resultaten je zou KUNNEN bereiken, maar  liever over de resultaten die het team WIL bereiken. Daar ligt uiteindelijk de basis voor groei en voor een open gesprek. Welllicht echter dat dit rijtje aan het denken zet over de mogelijkheden. Succes!

Ik ben benieuwd naar jou blik hierop. Wat denk jij, is teamontwikkeling een luxe-artikel of noodzakelijk om het maximale uit de business te halen?

Post a comment